دکتر میرجعفر ابریشمچیان لنگرودی

فهرست نویسی کتابهای اهدایی دکتر ابریشمچیان به دانشگاه گیلان

27 02 2016
کد خبر : 3945495
تعداد بازدید : 2018

آقای دکتر میر جعفر ابریشم چیان ، خیر بزرگ دانشگاه گیلان، بالغ بر دو هزار جلد از کتابهای کتابخانۀ شخصی خود را به دانشگاه گیلان اهدا نمودند. با برنامه ریزی به عمل آمده ،  در بهمن ماه 1394 فهرست نویسی کتابهای اهدایی کتابخانۀ دکتر ابریشمچیان به انجام رسید و هم اکنون در سامانه الکترونیکی کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان، با زیر عنوان « کتابخانه دکتر ابریشمچیان» http://olib.guilan.ac.ir/faces/home.jspx    قابل دسترسی است. رئیس، مجموعۀ مدیریت و کارکنان دانشگاه گیلان، ضمن سپاسگزاری فراوان از این اقدام ارزشمند،  برای این خیر بزرگ و این انسان نمونه و شریف سلامتی و طول عمر آرزو می نمایند.

دکتر میرجعفر ابریشمچیان لنگرودی

5840Abrishamchianمن میر جعفر ابریشمچیان لنگرودی (ملقب به میرمنصور) فرزند سید احمد ابریشمچیان لنگرودی و خانم ایمن نقشی میباشم . در۲۰ خرداد ۱۳۰۹ از خانواده ای لنگرودی در محله سوخته تکیه رشت به دنیا آمدم .

در کودکی پدر را از دست دادم ودر دامان پر مهر مادر و نیز برادرانش بزرگ شدم . شغل خانواده مادریم فروش دارو و اداره داروخانه شرق رشت بود . زمان کودکی را درمحله سوخته تکیه و ساغریسازان که خانواده مادریم در آنجا ساکن بودند گذراندم و تا سال سوم ابتدایی در دبستان هفدهم دی درس خواندم و بعد در دبستان فاریابی به مدیریت آقای راعی به تحصیل مشغول گشتم. دوره اول و ابتدای دوره دوم دبیرستان را در دیبرستان شاهپور (شهید بهشتی امروز ) درس خواندم ودوره دوم را در دبیرستان تربیت که ریاست آنها با آقایان سید علی مستشاری و سید محمد باقر غروی بود به پایان رساندم.

از دوران دبیرستان در کار حسابداری داروخانه و نیزتلاش جهت اخذ نمایندگی از شرکت های داروئی برای استان گیلان فعالیت میکردم . درزمان حکومت دکتر محمد مصدق که در عنفوان شباب بودم به تهران رفتم . زمانی کوتاه در دانشگاه تهران گذراندم و سپس تحصیلات خودرا در دانشگاه بردو فرانسه (Faculte' De Pharmacie De L' Universite' De Bordeaux, France ) به پایان رسانده و با ارائه تز " تاثیر املاح جیوه ای بر روی مشروبات الکلی تخمیری " موفق به اخذ پایان نامه تحصیلی شدم .

وزارت علوم و تعلیمات عالیه آن زمان میزان تحصیلات مرا با درجه معادل دکترای شیمی و دارو سازی ارزیابی کرد . من در سال ۱۳۳۶ عضو اتاق بازرگانی تهران شدم و در زمینه نمایندگی انحصاری شرکتهای دارو سازی دنیا و واردات مواد شیمیایی و دارویی فعالیت داشتم و تاکنون هم که مشغول نوشتن این نوشته ها هستم عضو آنجا می باشم.

زادگاهم را همیشه دوست داشتم و دارم و از زمان کودکی عهد کردم که اگر روزی قدرت مادی یا معنوی من طوری باشد که بتوانم خدمتی به زادگا هم داشته باشم دریغ نورزم . روزهای نو جوانی و جوانی گذشت ، عهدم در مقابل زادگاهم فراموش شد و طراوات جوانی نگذاشت که آن را به یاد داشته باشم .

زمانه بیادم آورد که من در مقابل شهر و دیارم تعهدی دارم وحال که می توانم آن را انجام دهم چرا غفلت جوانی را جبران نکنم . قبل از انقلاب بنا بتوصیه مرحوم مسیو آرسن میناسیان و آقای دکتر حکیم زاده ، به خواست خودم و بنام مادرم مرحومه ایمن نقشی ساختمانی به مساحت حدود ۲ هزار متر مربع در محوطه مؤسسه معلولین رشت ساختم که در حال حاضر مورد استفاده معلولین قراردارد .

در همین راستا چندسال پیش موضوع را با استاد عزیز و ارجمندم جناب آقای جعفر خمامی زاده در میان گذاشتم . ایشان با سعه صدر و بزرگواری و تشویق خود مرا واداشتند تا به انجام چنین خدمتی در دانشگاه گیلان همت گمارم و در این زمینه یاریم کردند که منجر به ساخت مجموعه پنچ ساختمان به مساحت ۷۳۰۰ متر مربع برای دانشکده علوم انسانی و حقوق گردید و من و همسرم جایگاه ابدی خود را در حیاط این مجموعه زیر قدمهای فرزندانمان که دانشجویان این کشورند انتخاب کردیم . ضمناً کتابخانه شخصی ام را نیز که افزون بر چندین هزار مجلد کتابهای مختلف در زمینه های جامعه شناسی، پزشکی ، ادبیات شرق و غرب ، دیوان شعرا و نویسندگان ،‌عرفان ، سیاست ، تصوف و غیره است به کتابخانه دانشکده علوم انسانی وحقوق دانشگاه گیلان اهدا نمودم .

در سال iهشتاد و دو که از ساختمانها بازدید میکردم گروهی از دانشجویان دختر و پسر پیرامونم حلقه زدند و پرسیدند انگیزه این عمل چه بوده است . عرض کردم من به شهر و زادگاهم عشق می ورزم و عاشقم . آدم عاشق به مو و ابرو توجهی ندارد. آن طره طرار مو و اشارتهای ابرو است که آدم عاشق را دیوانه میکند .

به فرزندانم علی ، محمد رضا و مریم وصیت میکنم و انتظار دارم که راه پدر را ادامه دهند و همیشه خود را مدیون زادگاه پدر بدانند و از همکاری ایشان در این امر صمیمانه تشکر میکنم. از همشهریان عزیزم و گیلانیان ارجمند چه در داخل و چه در خارج از کشور تقاضا و انتظار بذل توجه و عنایت دارم تا استان گیلان را که زمانی بعد از تهران دومین استان کشور بوده و امروزه به قول نویسنده گیلانی آخرین استان می باشد دوباره به جایگاه راستین خود برگردانیم :

    دست از کرم به عذر تنگ مایگی مدار          یک برگ روی آب کشتی صد مور میشود

از وزیران محترم سابق و کنونی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر مصطفی معین و جناب آقای دکتر جعفر توفیفی سپاسگزارم که با اهدای لوح تقدیر مرا مورد عنایت خود قرار دادند . همچنین از آقای دکتر احمدی دستجردی رئیس محترم دانشگاه گیلان ، جناب آقای مهندس صالحی ریاست دفتر فنی دانشگاه گیلان که سرپرستی گروه ناظر را بعهده داشتند و تمامی استادان و کارمندان صدیق دانشگاه گیلان که در پیشرفت هدفم به من کمک و یاری نمودند سپاسگزارم . از دوست و همکلاسی قدیمی خود جناب آقای مهندس منوچهر گلچین مدیریت شرکت کتام و دیگر مدیران شرکت که مسئولیت ساخت این بنا را بعهده داشتند سپاسگزارم .

کمک و معاضدت همسرم را در این چندین دهه زندگانی فراموش نمیکنم . در تمام امور خیر مرا یار و یاور بوده است .

مکتب من یکتا شناسی از طریق عرفان و اشراق است .

میر جعفر ابریشمچیان

اول آبان یکهزارو سیصدو هشتادوسه

دیدگاهها

"پدرم همیشه متذکر میشد که مهمترین عامل استقلال یک مملکت فرهنگ آن است و باید در حفظ آن تلاش فراوان کرد ."

علی ابریشمچیان

"مهمترین درسی که از پدرم گرفتم این بود : "درخت هر چه پر بارتر افتاده تر " ".

محمد رضا ابریشمچیان

"پدرم همیشه دو چیز را به ما تاکید می کردند ، یکی تحصیل و دیگری کمک به دیگران "

مریم ابریشمچیان

" این عمل پدر بزرگم معرف این واقعیت است که بد ترین نوع فقر، فقر قرهنگیست پس برای کمک به اجتماع باید سعی در ریشه کن کردن آن نمود."

مانی ابریشمچیان

"از پدر بزرگم یاد گرفتم که برای کمک به یک نیازمند به او ماهی ندهم ، ماهیگیری به او یاد دهم."

مزدا ابریشمچیان

"وجود شخصیت محترمی مثل دکترابریشم چیان نشان از سطح فرهنگی بالای منطقه است."

دکتر مصطفی معین وزیر سابق علوم

"بی شک نام دکتر میرجعفر ابریشم به اعتبار حرکتی نوین و پر رهرو در حیات همیشه تابناک دانش اندوزی نسل ها باقی خواهد ماند."

دکتر داود احمدی دستجردی ریاست سابق دانشگاه گیلان

"درس بزرگ این آیین شکوهمند[نکوداشت دکتر ابریشم چیان] نه تجلیل از انسانی خیرخواه و دانش مدار است بلکه آموزه ای است که از دل آن باور به توانستن ، ایمان به خاک و میهن و سرانجام تلاش برای تعالی ظهور و بروز می یابد."

دکتر احد صحراگرد معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گیلان

"خلق و خوی دکتر ابریشم چیان بویژه مهربانی ایشان، صداقت ایشان و خاکی بودن ایشان خیلی بر من تاثیر گذاشت … دانشگاه گیلان باید وظیفه مسلم خود بداند که آقای دکتر ابریشم چیان و کار ایشان را به جامعه معرفی بکند."

دکتر کاظم یوسف پور ریاست سابق دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان

"… اقداماتی همچون قدم های خیریکه دکتر ابریشم چیان در ارتباط با ایجاد فضای علمی در دانشگاه گیلان انجام داده اند شایسته تشکر و قدردانی است."

دکتر میلی منفرد قائم مقام وزیر سابق علوم

"… اقداماتی همچون قدم های خیریکه دکتر ابریشم چیان در ارتباط با ایجاد فضای علمی در دانشگاه گیلان انجام داده اند شایسته تشکر و قدردانی است."

دسته بندی :
خبرها